آشنايي با شبكه هوشمند(IN) و سرويسهاي آن
شبکه هوشمند INاز لحاظ ساختار به گونه اي است که در لايه اي بالاتر از شبکه هاي معمول مخابرات (شبکه تلفني ، همراه ، ديتا ) قرار مي گيرد و مشترکين مي توانند از انواع خدمات آن ،به آساني و با سرعت استفاده کنند
به گزارش بخش آموزش شبكه فن آوري اطلاعات ايران ، از روابط عمومي شرکت مخابرات، اين شبکه از گره هاي سخت افزارهاي ونرم افزاري تشکيل شده تا با استفاده از پرو تکتهاي خاص امکان ارايه سرويس هاي ويژه را براي مشترکين تلفن ثابت و همراه فراهم شود
به کار گيري پايگاههاي اطلاعاتي در شبکه و فراهم نمودن امکان دسترسي براي مشترکين و اپراتورهاي خصوصي ، افزايشدرآمد براي اپراتورها،بابردن تعداد مکاکمات موفق ،استفاده موئژ از منابع شبکه ، مديريت قابل انتقال بر روي سرويس هاو امکان کنترل پارامترهاي ارايه سرويس توسط مشترک از جمله مزاياي پياده سازي شبکه هوشمند است
مهمترين سرويس هاي که شبکه هوشمند ارايه مي کند عبارتنداز:
1- مكالمه اعتباري
2- مكالمه رايگان
3- شبكه خصوصي مجازي
4- شماره اختصاصي
5- شماره فراگير
6- مشاوره تلفني
7- نظرسنجي تلفني
8- انتقال شماره
مكالمه رايگان (Free Phone)
مشترك اين سرويس ميپذيرد كه هزينه مكالمات دريافتي به عهده او باشد. موسسات و مشاغل تجاري و خدماتي كه فعاليت آنان براساس دريافت سفارش از مشتريان است، ميتوانند از مزاياي اين سرويس بهرهمند شوند. دارنده اين سرويس با اعلام تنها يك شماره از شبكه هوشمند، ميتواند تمامي مكالمات خود را دريافت كند زيرا در صورت اشغال يك خط، مكالمات به خطوط ديگر غيراشغال منتقل و هدايت ميشود. از مهمترين مزاياي اين سرويس، علاوه بر موارد فوق، امكان ارسال پيامهاي مناسب براي هر مكالمه و نيز اعمال كنترل و نظارت بر روي تعداد تماسها ميباشد.
شبكه خصوصي مجازي (Virtual Private Network)
امكان اعمال مديريت بر تمامي شماره تلفنهاي پراكنده و متعدد يك شركت كه در مجتمعهاي مختلف قرار گرفتهاند، با اين سرويس فراهم ميشود. مشتركين اين سرويس كه تشكيل يك شبكه خصوصي مجازي (VPN) را دادهاند، داراي شماره داخلي مختص خود ميباشند.
از جمله قابليتهاي اين سرويس، امكان برقراري مكالمه بين مشتركين يك VPN و نيز مشتركين خارج از VPN و همچنين مديريت بر تعداد مكالمات ورودي و خروجي است.
در اين سرويس ميتوان هزينه مكالمه از مشترك يا حساب خاصي كسر كرد.
شماره اختصاصي (Personal Number Service)
متقاضي اين سرويس با دريافت يك شماره از شبكه هوشمند از امكانات يك خط تلفن با قابليتهاي بيشتري برخوردار ميشود. مزيت عمده اين سرويس در دسترس بودن اشخاص، مشابه تلفن همراه با هزينههاي بسيار نازلتر است. مشترك اين سرويس ميتواند در هر لحظه و در هر مكان شماره تلفني را به شبكه هوشمند معرفي و بعد از آن تماسگيرندگان با شماره شبكه هوشمند به تلفنهاي معرفيشده هدايت ميشوند. اشخاصي كه داراي شماره تلفنهاي متعدد (محل كار، منزل و ...) ميباشند و يا كساني كه مكان ثابتي را در اختيار ندارند (مستاجرين، بازرگانان، دانشجويان و ...) عمدهترين كاربران اين سرويس هستند.
شماره فراگير (Universal Access Number)
شركتها، موسسات، سازمانها و واحدهاي صنفي كه داراي دفاتر و شعبات متعدد ميباشند، از عمدهترين كاربران اين سرويس هستند. موسسه دارنده اين سرويس، تنها يك شماره از شبكه هوشمند را به آگاهي مشتريان خود ميرساند، ولي شبكه IN، ارتباط مشتري را با شعبهاي از شركت كه نزديكترين فاصله را با او دارد، برقرار ميكند. صرفهجويي در هزينههاي گزاف تبليغات و سهولت بهخاطرسپاري يك شماره، به جاي شمارههاي متعدد و امكان ارتباط در محدودههاي خاص زماني از ديگر مزاياي اين سرويس است.
مشاوره تلفني (Premium Rate)
استفاده از خدمات مشاورهاي متخصصين در زمينههاي مختلف (حقوقي، پزشكي، فني و ...) با پرداخت هزينه مشاوره از طريق اين سرويس انجام ميشود. امكان ارتباط با اينترنت در هر زمان بدون نياز به تهيه كارتهاي مختلف و رمز عبور، دسترسي به اطلاعات و اخبار مربوط به سازمانها نظير هواشناسي، هواپيمايي، اخبار ورزشي و ... از ديگر قابليتهاي اين سرويس است.
دارنده اين سرويس 80 درصد درآمدهاي حاصل از مكالمات مشاورهاي را دريافت ميكند.
نظرسنجي تلفني (Televoting)
با استفاده از اين سرويس، سازمانهاي تجاري و موسسات عمومي ميتوانند از ديدگاه هاي مشتريان خود در زمينه خدمات ارايه شده آگاهي يابند. در اين سرويس، استفادهكننده با يك شماره خاص تماس گرفته و انتخابش را به وسيله صدا يا صفحه كليد اعلام ميكند.
پيشبيني نتايج مسابقات ورزشي و نيز ثبتنام از متقاضيان شركت در مسابقات و سرگرميهاي صدا و سيما، از كاربردهاي ديگر سرويس نظرسنجي تلفني است. از قابليتهاي اين سرويس، تعيين مدتزمان اعتبار نظرسنجي و كنترل تعداد تماس است.
انتقال شماره (Number Portability)
مشترك اين سرويس ميتواند در صورت تغيير محل جغرافيايي و به تبع آن تغيير شماره تلفن خود، ضمن اعلام شماره جديد، تمامي تماسهاي شماره قبلي را به سمت شماره تلفن جديد هدايت كند.
در نتيجه شركتها يا سازمانها ميتوانند همزمان با تغيير مكان خود، مشتريان قبلي را حفظ كنند.